Äckliga religiösa slem
by Andreas
Ja, det är svårt att skriva en rubrik utan svordomar när man är så förbannad. Om ni undrar varför kan ni ta en titt på den nyupplagda, fullkomligt vedervärdiga artikeln Sexualundervisningen är propaganda för promiskuitet på Newsmill, författad av Mohamed Omar, som titulerar sig själv islamistisk författare. Kortfattat går artikeln ut på precis det som dess rubrik antyder, nämligen att den svenska sexualundervisningen skulle uppmuntra sexuella utsvävningar och utomäktenskapligt sex, vilket leder till omoral, okyska flickor, övergrepp och alla möjliga problem, och att den därför inte skall påtvingas muslimer, kristna och annat troende.
J*vla skitsnack. Dynga. Unkna förakt för er och era barns förmåga att ta er i kragen.
Som en del i ett akademiskt arbete har jag själv gått igenom större delen av de läromedel som används i sexualundervisningen i ett antal av Storstockholms kommuner, och som väl bör spegla läromedlen i Sverige i stort, och jag håller inte med om att läromedlen skulle uppmana till ett vidlyftigt sexuellt leverne. Läromedlen är torra och förhållandevis fria från moraliska uppmaningar av något slag. De uppmuntrar inte ungdomar att knulla runt. De tar över huvud taget inte ställning i frågan (men det är väl kanske det som vissa djupt troende finner upprörande).
Det mest negativa man kan säga är att litteraturen på området utgår från ett strikt biologiskt synsätt, vilket (tyvärr) gör att man fokuserar på sexets fortplantningsfunktion samt tankar och varningar därom (tänk på att oskyddat sex kan leda till graviditet), och att litteraturen därmed är tröttsamt och beklagligt heteronormativ. Sexuella läggningar och aktiviteter som inte är rent barnalstrande (homosexualitet, analsex etc.) nämns endast i förbigående. Om något borde väl detta heterosexuella fokus vara något som borde applåderas av religiösa, konservativa krafter.
Så nej, sexualundervisningen inpräntar inte moraliska aspekter i undervisningen och uppmuntrar heller inte ungar att knulla runt, och det skall den inte göra heller. Den skall upplysa om hur fortplantningen fungerar, och ge ungdomarna kunskap att hantera den som de själva önskar. Religiös moral och uppmaningar står det upp till föräldrarna att ge sina barn som de själva vill inom hemmets väggar – det kan varken skolan eller någon annan göra så mycket åt.
Låt skolan ta hand om faktaundervisningen. Uppfostran är föräldrarnas lott. Fatta!